تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت آن با سطوح مقاومت ۱۲۹۸ و ۱۳۰۱ مواجه است و چنانچه به همین صورت در پایین این سطوح تثبیت شود شاهد ظهور محرک های جدید در تشکیل نوسانات نزولی خواهیم بود مگر انکه از بالا سطح مقاومت ۱۳۰۱ با قدرت شکسته شود تا حرکت بازار تغییر کند.

با توجه به پترن سقف دو قلو و تحلیل خطوط فیبوناچی پروجکشن به نظر می رسد سیگنال فروش به ترتیب به سوی سطوح حمایت بعدی ۱۲۸۶ و ۱۲۸۲ صادر کرده باشد که این حرکت را تثبیت قیمت در پایین سطوح مقاومت ۱۲۹۸ و ۱۳۰۱ در چارت پایین نشان داده است.

در نمودار تایم فریم یک ساعته پایین قیمت جهانی اونس طلا مشخص است که این الگوی سقف دو قلو بین روزهای ۲۵ ژانویه و ۱۵ مه ۲۰۱۸ شکل گرفته است که با کاهش قیمت به پایین خط گردن الگوی نزولی را بیشتر تایید کرده است. بر همین اساس طی هفته های آتی می تواند تارگت نزولی ۱۲۴۱ را نمایان سازد. باید توجه داشت از آنجاییکه قیمت در موج نزولی c قرار دارد، احتمال سقوط بیشتر قیمت آن بعید نیست.

همانطور که در نمودار تایم فریم یک ساعته زیر دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا در اطراف سطح ۱۲۸۶ که بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲ ژانویه ۲۰۱۸) قرار دارد موقتا با حمایت روبرو شده است و در صورت شکست آن سیگنال فروش با تارگت های نزولی ۱۲۸۲ و ۱۲۷۷ صادر خواهد کرد که این اهداف در چارت پایین مشخص شده است.

بنابراین برای امروز با حرکات اصلاحی بیشتر قیمت به نرخهای بالا، فرصتهای فروش بهتری ایجاد می شود و سطوح مقاومت ۱۲۹۸ و ۱۳۰۰ و پس از آن سطح ۱۳۰۱ می توانند مانع از هر گونه استمرار افزایش قیمت جهانی اونس طلا گردند که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

بدنبال نامشخص بودن نتیجه مذاکرات تجاری آمریکا و چین، متن صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا دیشب منتشر شد و در آن آمده است که اکثریت مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا اعلام کردند افزایش بعدی نرخ بهره بزودی خواهد بود و مدتی به بازار مجال خواهند داد تا روند نرخ تورم را بالای ۲ درصد به تثبیت برسانند تا سیاست های پولی برای افزایش نرخ بهره مجدد تنظیم شود که این عبارت از دیدگاه بازار ملایم بود و مقداری به تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۹۲ کمک کرده است.

از نظر اعضای کمیته بانک فدرال افزایش ملایم نرخ تورم آمریکا به بالای نرخ هدف گذاری شده (۲ درصد) می تواند مفید باشد و بیشتر اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا اعلام کردند چنانچه چشم انداز اقتصادی به همین صورت باقی بماند بزودی افزایش نرخ بهره میسر خواهد بود. مساله تجارت دامنه ی وسیعی از ریسک ها را برای اقتصاد آمریکا بوجود آورده است. چند تن از اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا نیز اعلام کردند اگر رشد نرخ بهره ادامه یابد، نرخ بهره وجوه بانک فدرال می تواند قبل از اینکه طولانی شود به محدوده خنثی برسد.

برخی از اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا می گویند که ممکن است بزودی تغییراتی در ارتباطات در زمینه سیاست های پولی صورت گیرد که مناسب می باشد. با توجه به اینکه فشارهای درآمدزایی ملایم هستند، شواهد کمی مبنی بر رشد بیش از حد در بازار کار آمریکا وجود دارد. چند نفر از اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا هشدار دادند که انتظارات تورمی تا حدودی کم است.

از نظر اکثریت اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا تورم به گونه ای است که اطمینان در مورد رسیدن آن به نرخ ۲ درصد حاصل شده است. در مورد منحنی نرخ بازدهی اوراق قرضه چند تن از اعضای بانک فدرال اعلام کردند که این به عنوان یک سیگنال اقتصادی کمتر قابل اعتماد است در حالیکه چند نفر از اعضای ضمن اهمیت این منحنی بر لزوم توجه به آن به عنوان علامت رکود اقتصادی هشدار دادند.

در مجموع در این چند روز اخیر با کاهش خوش بینی ها نسبت به حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا ، قیمت جهانی طلا به بالای سطح مقاومت ۱۲۹۲ افزایش یافته است و این حرکت پس از آن صورت گرفته است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد از پیشرفت مذاکرات اخیر بین چین و آمریکا رضایت ندارد، اظهاراتی که در تناقض با اظهارات استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا بود که روند مذاکرات را رو به جلو خوانده بود.

در واقع اظهار نگرانی ترامپ در مورد مذاکرات تجاری و عدم اطمینان وی نسبت به نشست ۱۲ ژوئن با رهبر کره شمالی در طی ۲۴ ساعته گذشته قیمت جهانی اونس طلا را بالای سطح ۱۲۸۶ نگه داشته است و در نتیجه تقاضا برای خرید ارزها و دارایی های امن و مطمئن نظیر ین ژاپن و طلا را کمی افزایش داده است.

به نظر می رسد بازار تا حد زیادی خوش بینی روز دوشنبه خود را از دست داده است و اکنون مشخص است که مذاکرات بین دو طرف آمریکا و چین با اختلاف زیادی مواجه است که یکی از موارد مورد اختلاف، بحث مالکیت معنوی است. با این حال برای بازگشت حرکت صعودی لازم است قیمت به بالای سطح ۱۳۰۱ بازگردد در غیر این صورت باید احتیاط کرد.

از این رو هنوز سرنوشت ملاقات بین ترامپ و رهبر کره شمالی در ماه ژوئن مشخص نیست. دونالد ترامپ از احتمال به تعویق افتادن دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی خبر داده است. هر چند تاریخ این دیدار برای روز ۱۲ ژوئن تعیین شده ولی کیم جونگ اون اخیرا با شرط آمریکا که توقف برنامه های هسته ای کره شمالی است، مخالفت کرده است.

همچنین دولت دونالد ترامپ در حال بررسی طرحی برای وضع تعرفه بر واردات خودرو است و باید دید امروز قیمت جهانی اونس طلا موفق به شکست سطوح مقاومت ۱۲۹۸ و ۱۳۰۱ خواهد شد یا نه. در تقویم اقتصادی امروز بازار آمریکا، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار شاخص فروش خانه های موجود (پیش بینی بازار ۵٫۵۶ میلیون واحد ، رقم قبلی ۵٫۶۰ میلیون واحد) در ماه آوریل خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا